Polecane produkty



Linki sponsorowane




Poprzedni temat «» Następny temat
Co robić by dziecko miało zdrowy kręgosłup?
Autor Wiadomość
administrator
Site Admin


Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 3111
Wysłany: 2011-09-04, 20:43   Co robić by dziecko miało zdrowy kręgosłup?

Już w brzuchu matki, w pierwszych miesiącach życia płodu, powstają zalążki układu kostnego. Wtedy też zaczyna się kształtować sylwetka dziecka, dlatego od początku ciąży należy przebywać na świeżym powietrzu, wypoczywać, gimnastykować się, dostarczać organizmowi potrzebnych składników budulcowych...

Pamiętajmy o witaminach, makro- i mikroelementach. W diecie młodej mamy
nie może zabraknąć nabiału, ryb, warzyw i owoców. Zgodnie z zaleceniami lekarza można przyjmować preparaty uzupełniające dietę: kwas foliowy, witamina D3, wapń, jod, które wspomagają prawidłowy rozwój dziecka.

Po przyjściu na świat maluch najpierw wypycha plecy do tyłu (w brzuchu mamy miał tzw. pozycję embrionalną, kręgosłup swym kształtem przypominał literę „c”), a gdy zaczyna stawiać pierwsze kroki - wypina brzuszek do przodu. Zmienia się jego sylwetka, zaczyna „łapać równowagę”. Jego kręgosłup jeszcze nie jest prawidłowo ukształtowany. Co możesz zrobić, żeby nie dopuścić do wad postawy czy płaskostopia?

Oto kilka zaleceń:

* Jak najczęściej kładź dziecko na brzuchu, podnosząc główkę ćwiczy mięśnie grzbietu.
* Nie noś dziecka stale na tej samej ręce, żeby starając się zachować równowagę nie przechylało się w jedną stronę.
* Do łóżeczka dziecka nie wkładaj zbyt miękkiego materaca i wysokiej poduszki pod głowę.
* Nie nakłaniaj do przedwczesnego wstawania i chodzenia, zachęcaj raczej do raczkowania, które wzmacnia mięśnie.
* Podczas przewijania i ubierania unoś dziecko, wsuwając dłoń pod jego pośladki, nie chwytaj za nóżki.
* Ubieraj w luźne śpiochy czy pajacyki.
* Nosząc dziecko na rękach (nie rób tego zbyt często), rozkładaj jego nóżki tak, by obejmowało nimi twój brzuch lub biodro.
* Nie krępuj nóżek dziecka np. ciasno owijając je pieluchą czy kocykiem.
* Nie przekarmiaj dziecka zbędne dekagramy (a nawet kilogramy!) dodatkowo obciążą wiotki kościec.
* Korzystaj z kąpieli słonecznych - w skórze dziecka wytwarza się niezbędna dla kości witamina D, a jej brak sprzyja krzywicy. Gdy słońce grzeje zbyt mocno, ustawiaj wózek w półcieniu.
* Unikaj wożenia dziecka w wózku spacerowym bez usztywnionego oparcia, kręgosłup przybiera nienaturalny kształt litery C.
* Korzystaj z pomocy lekarza - ortopeda dobierze ćwiczenia do stopnia i rodzaju wady, gimnastyki korekcyjnej.
* Niemowlę ze zwichnięciem lub dysplazją musi mieć szeroko rozstawione nóżki, stosuj tzw. szerokie pieluchowanie. Gdy ortopeda zleci, zakładaj specjalny sprzęt ortopedyczny - rozwórkę Koszli, poduszkę Frejki lub uprzęż Pawlika.
* Codziennie gimnastykuj malca. Jak to robić, nauczy cię lekarz.

Powiedz pediatrze, jeśli zauważysz, że dziecko zaczyna płakać, gdy próbujesz ubrać je w śpioszki; fałdki skóry układają się inaczej na udach (np. na jednej nóżce jest mniej); trudno jest mu rozłożyć nóżki tak, by swobodnie ułożyły się po bokach tułowia, lub ustawia nóżki w nienaturalny sposób (np. jedna bardziej podkurczona).

Gdy dziecko ukończy 4 latka i odcisk jego stópki nie przypomina rogalika tylko jakąś plamę, a dodatkowo, jeśli zauważymy, że ma tzw. ciężki chód, stopy nadmiernie się pocą, pięty uciekają na boki, kolana ocierają się o siebie, buty są mocniej zdarte z jednej strony, a dziecko skarży się na ból w podbiciu – powinniśmy zasięgnąć rady ortopedy.

By do tego nie doszło:

* Zadbaj, by dziecko jak najczęściej chodziło boso po miękkim podłożu, nie będzie miało płaskostopia, a poza tym to wspaniała gimnastyka i niezła zabawa, gdy np. chodzi się po piasku (miękkie podłoże nie naraża kości na mikrourazy).
* Zachęcaj do biegania, jazdy na rowerze.
* Kupuj dobre buty – najlepiej z miękkiej skóry, z szerokim noskiem i pogrubieniem pod piętą (coś w rodzaju obcasa, profilowane), ze sztywnym napiętkiem stabilizującym staw skokowy, cholewką sięgającą nad kostkę (ale najwyżej na dwa palce) i w miarę grubą podeszwą, ale jednocześnie elastyczną, która amortyzowałaby wstrząsy przy bieganiu, skokach. Najlepsze są sznurowane trzewiczki.
* Pilnuj, żeby dziecko codziennie wykonywało ćwiczenia stóp. Gimnastyka wzmacnia mięśnie i więzadła nóg.

Oto kilka prostych ćwiczeń:

* Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp oraz na palcach (można też tańczyć do ulubionej muzyki).
* Siedzenie i prostowanie na przemian nóg w kolanach, tak, by mały przedmiot, który położymy na stopie nie spadł.
* Kręcenie małych kółek raz jedną, raz drugą nogą w kostce (najlepiej wykonywać to ćwiczenie na siedząco).
* Podnoszenie do góry i przenoszenia na bok palcami stóp niewielkich przedmiotów lub chusteczki.
* „Zbieranie” palcami stóp jakiegoś materiału, szmatki w ten sposób, by powstała „harmonijka”, najlepiej robić to, gdy siedzi się na podłodze).

Około 6. roku życia kręgosłup zaczyna przyjmować prawidłowy kształt, ale tak naprawdę ostatecznie ukształtuje się około 18. roku życia. Dlatego tak ważne jest, by w tym okresie szybkiego rozwoju, gdzie mięśnie nie nadążają za rozwojem kośćca i nie stanowią wystarczającej podpory dla kręgosłupa, dziecko poświęcało czas zabawom na świeżym powietrzu, uprawiało bezpieczne sporty, a nie całymi dniami siedziało przy biurku, czy grało na komputerze. Nie możemy również zapominać o właściwej diecie, bogatej w wapń.

Gdy młody człowiek dorośnie, zniekształcone kości i stawy mogą być przyczyną choroby zwyrodnieniowej, będą uciskać na różne narządy, co może prowadzić do niewydolności układów krążenia i oddechowego, u kobiet zaś prowadzić do problemów z zajściem w ciążę i urodzeniem zdrowego dziecka. Niektóre wady postawy są wrodzone, ale większość z nich to po prostu efekt zaniedbań rodziców. Zatem – zadbaj aby twoje dziecko trzymało się prosto!

Maria Pietrzak / linemed.pl
 
     
Linki sponsorowane
Pietrek 

Wiek: 29
Dołączył: 17 Kwi 2011
Posty: 5
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2014-01-14, 21:28   

Cytat:

* Korzystaj z pomocy lekarza - ortopeda dobierze ćwiczenia do stopnia i rodzaju wady, gimnastyki korekcyjnej.

* Codziennie gimnastykuj malca. Jak to robić, nauczy cię lekarz.


Szczerzę mówiąc nie spodkałem się z takim Ortopedą- proponuje jednak korzystać z pomocy Fizjoterapeuty:)
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Masaz.pl, Mapa witryny, Regulamin forum

Wyszukiwanie w Google

Partnerzy forum
Gabinety masażu Kurs masaż tajski Fizjoterapia Rehabilitacja
Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Administracja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12
Reklamy

Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu

Stoły do masażu

Masaż

Masaż



Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB



Zapraszamy na G+



Zapraszamy na Instagrama