Polecane produkty

Stoły do masażu

Linki sponsorowane




Poprzedni temat «» Następny temat
Programy nauki dla masażystów, a realne potrzeby rynkowe
Autor Wiadomość
Bodyworker 

Dołączył: 05 Mar 2008
Posty: 214
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-13, 13:14   Programy nauki dla masażystów, a realne potrzeby rynkowe

Temat może wydawać się powtórzony, ale dotyczy istotnej sprawy jaką jest nie tylko uaktualnianie programów nauczania, ale realne potrzeby społeczne. Temat jest wynikiem wielu rozmów, e-maili, spotkań.

W ostatnich latach miałem okazję spotykać się z wieloma uczniami, słuchaczami i studentami związanymi z nauką masażu i nie trudno zauważyć, iż pojawia się coraz większy rozdźwięk pomiędzy: samymi programami a ich realizacją, a do tego oczekiwaniami co będą w pracy, a czego nie będą dyplomowani masażyści wykonywać. Jakie będą względem nich oczekiwania. Nie chcę tu wchodzić w tematykę uprawnień, ale skieruję pytania zwłaszcza do grupy tych osób które mają uprawnienia do wykonywania masaży w pełnym spektrum, także terapeutycznego w ramach refundacji dla NFZ.

Prześledziłem także wielokrotnie programy szkół zagranicą o minimum 500 godzin, gdzie osoby mogą ubiegać się o egzamin z wolnej stopy np. o dyplom w rodzaju Remedial Massage Diploma czy CMT. U nas takiej możliwości nie ma, choć różne kursy dające - ponoć pełne - kwalifikacje, kwitną jak grzyby po deszczu. Generalnie nie ma możliwości przełożenia wielu kursów na jeden sensowny egzamin i odpowiednie zaświadczenie.

Co jest teoretycznie w tych podstawach, a co jest praktycznie realizowane? Jak wygląda nasz program, programy w porównaniu z szkołami poza granicami? Nie chodzi tu o pokazywanie co jest dobre czy co jest lepsze, ale ukazanie różnorodności.

Tak więc. Uśredniając, dyplomowani masażyści poza oczywistymi programami jak anatomia, patologia, fizjologia, neurologia, interna, chirurgia, nauki społeczne (psychologia czy socjologia) mają także elementy takie jak wprowadzenie do rehabilitacji lub fizjoterapii, tu bardziej jako zapoznanie się z procesami leczenia, niż dosłownie uprawnieniami w tym względzie.

Są także przedmioty organizacyjne dotyczące gabinetu, praktyki czy promocji, marketingu, zwłaszcza w krajach gdzie masaż świetnie się rozwija w prywatnych gabinetach.
A co jest w podstawach związanych z samym masażem i metod pochodnych?

1. Masaż klasyczny lub czasem nazywany (tradycją zachodnią). Tu nie chodzi o schematyczny klasyk, starej szkoły, ale o określenie koncepcji z jaką pracuje się, w odróżnieniu od wschodnich metod. Niestety klasyk czasem jest dosyć topornie prowadzony, co w rezultacie prowadzi do pobieżnej znajomości tego masażu. Ostatnio niestety to takie medialne popychadło. Klasyczny masaż "jest posądzany" o czysto mechaniczne, schematyczne podejście, zwłaszcza pracę dosercową, stymulacyjny charakter i siłowe, czasem bolesne podejście. Jest to niestety bardzo uproszczone podejście i hołdowanie mitom. Ale to nie klasyk powinien być posądzany, tylko ewentualnie praktycy którzy z jakiś powodów tak go traktują, wykonują.

Współczesny klasyczny masaż w bardzo dużym stopniu jest zmodyfikowany. Stanowi grunt i pomost pod inne zabiegi i masaże tak sensu stricte terapeutyczne jak też oscylujące w kierunku odnowy, odprężenia, relaksacji i pielęgnacji, bądź kosmetyki.

2. Masaż segmentarny i łącznotkankowy. Pierwszy dosyć trudny i nieco zapomniany, ale łącznotkankowy przechodzi swój renesans w różnych postaciach.

3. Masaż izometryczne oraz okostnowy.
4. Drenaż limfatyczny jako część KFU.
5. Sportowy tu jednocześnie nastawiony na przygotowanie zawodników jak i elementy traumatologi sportowej.

6. Elementy masażu kosmetycznego - pielęgnacji.
7. Profesjonalny masaż relaksacyjny, w rozumieniu różnicowania odpowiednich technik, a nie jedynie jako bliżej nieokreślonej relaksacji w nurcie spa.
8. Jedna z metod przewodnich lub przynajmniej elementy wschodnich masaży, czasem akupresura, chiński Tu-ina lub japońskie shiatsu, wschodnia refleksoterapia.

Masaż tybetański, tajski oraz nurt polinezyjski czasem są promowane także w akredytowanych lub państwowych szkołach, ale raczej poza głównymi programami w szkołach.

Do dodatkowych metod dochodzą praca z powiezią w prostszej formie, m.r. myofascial release, opracowanie punktów spustowych t.p. oraz elementu masażu głębokiego.
Coraz częściej w programach pojawiają się łączone metody pracy z NMT i powięzią. Zarysowuje się także konkretne postępowanie, standardy masażu w ortopedii i neurologii. Spory jest także nacisk na zabiegi w schorzeniach reumatologicznych.

Natomiast prawdziwy renesans przechodzi masaż tkanki łącznej, w różnych postaciach i celach.

A jak to obecnie wygląda realnie w waszych szkołach, uczelniach?
 
     
Linki sponsorowane
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Masaz.pl, Mapa witryny, Regulamin forum

Wyszukiwanie w Google

Partnerzy forum
Gabinety masażu Kurs masaż tajski Fizjoterapia Rehabilitacja
Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Administracja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 13
Reklamy

Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu

Szkoła masażu

Masaż




Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB