Egzamin zawodowy 2010 - Roztrząsanie projektu
: 2010-06-15, 23:46
Postanowiłem opracować dla tych co podchodzą do egzaminu coś w rodzaju tłumaczenia o co biega w tym egzaminie krok po kroku.
Poniżej link do rozwiązania z CKE
http://www.cke.edu.pl/images/stories/no ... ta_092.pdf
Sam się przez to będę uczył a i może ktoś lukę zauważy
Zaczynamy od Tytułu
Prawidłowy tytuł powinien zawierać dosłownie to co pisze w Zadaniu egzaminacyjnym (Strona Pierwsza) w akapicie zaczynającym się od słów Opracuj Projekt realizacji prac związanych z przygotowaniem pacjenta do zabiegu masażu.... Omijamy słowo OPRACUJ i niemal identycznie piszemy, do momentu w którym przerwałem i dalej posiłkując się skierowaniem piszemy co masujemy i u kogo dodając wypełnienie dokumentacji medycznej oraz co jest poniżej w zadaniu, wykonanie 4 ćwiczeń usprawniających w domu.
Patrzenie w ten sposób pozwoli na szukanie odpowiedzi w zadaniu, a nie wkuwanie bezmyślne, które może się różnić w nowym! I prowadzić do utraty punkcika...
Założenia do projektu
Teoretycznie obok tytułu to najprostszy element projektu, przepisuje się niemal słowo w słowo, z lekkim tylko modelowaniem zdań następujących rzeczy:
Zadanie egzaminacyjne, czyli pierwsze dwa zdania z tego tekstu, z którego też wzięliśmy tytuł projektu. (pierwsza strona i pierwsze zdania które czytamy)
Następnie niemal identycznie przepisujemy dane ze skierowania lekarskiego i wywiadu chorobowego.
Te dwa punkty to niemal za darmo punkty na egzaminie, warto dokładnie spisać je.
Wykaz czynności związanych z przygotowaniem do zabiegu masażu:
[glow=darkblue]Pytania zadane pacjentowi:
[/glow]
Ten podpunkt jest też zasadniczo bardzo łatwy, nie trzeba ich wkuwać, bo może się to okazać porażką, a to z tego powodu, że przypadki mogą się różnić, np nie do każdej jednostki chorobowej trzeba zdjęcia RTG.
Jak zadać odpowiednie pytania?
Bardzo prosto, czytamy skierowanie i wywiad i sami sobie układamy pytania, bajecznie proste, np jak mamy w skierowaniu imię i nazwisko, to pytamy Jak się pan nazywa
Samo wyobrażenie, czy praktyka nie jest wystarczające, oni nie wymagają by sobie to wyobrazić, [glow=red]oni wymagają pytań których w zadaniu są już odpowiedzi!![/glow]
[glow=green]Opis stanu zdrowotnego pacjenta:[/glow]
Teoretycznie trzeba przepisać i pozbierać opisy związane ze stanem tej osoby, ale trzeba wyciągnąć wniosek, jak się czuje ta osoba i czy normalnie funkcjonuje. Teoretycznie w nadchodzącym egzaminie może być przypadek, gdzie ktoś będzie miał jakiś stopień niesprawności, wtedy trzeba będzie go określić tutaj o stopniach: http://powiatstalowa.bip.pl
[glow=blue]Propozycja innych metod masażu niż w skierowaniu:[/glow]
Tutaj wymieniamy odpowiednie rodzaje masażu, zapoznajemy się do jakich schorzeń daje się jakie rodzaje masażu, gdzie np najjaskrawszymi są limfatyczny przy np obrzękach, albo wirowy przy złamaniach i wymieniamy takie, które nie zaszkodzą przede wszystkim. Tutaj należy się troszkę pouczyć i wbić sobie do głowy co do czego i jaki masaż służy.
[glow=darkred]Wykaz przeciwwskazań bezwzględnych i względnych [/glow]
Proste, ale mogące sprawić kłopoty. Przeciwwskazania bezwzględne to te ogólne, których się uczymy, nowotwory, przerwanie ciągłości skóry itd
Względne to mogące się pojawić podczas zabiegu jak piszą w rozwiązaniu egzaminacyjnym, czyli podwyższona temperatura, zawroty głowy, wysypka (np uczuleniowa na oliwkę, albo po prostu po tarciu) ja dodam jeszcze że względnie można wykonywać przy niektórych schorzeniach jak osteoporoza, padaczka, stany po zawałach, żylaki itd.
Gdyby pojawiły się z zadaniu wymagania opisania wskazań do przypadku, wyszukujemy ich w treści Skierowania i Wywiadu chorobowego. Zazwyczaj są to bóle jakiejś okolicy, czy to, co tam szwankuje, czyli przykurcz, zwężenie szpary stawowej, zwyrodnienia itp.
Opis metody i technik oraz czynności związane z przygotowaniem stanowiska oraz wykaz sprzętu.
Metoda czy rodzaj, mamy na myśli zapisany masaż ogółem, tutaj jest klasyczny. W tym zdaniu może się kryć chochlik. Jak mówi treść ma być opis metody i technik, a w dalszym ciągu przygotowanie stanowiska, i wykaz sprzętu to jest niezmienne.
Tak samo techniki, zazwyczaj w większości jednostek chorobowych są wykorzystywane:
głaskania,
rozcierania,
ugniatania (z uciskami)
wibracja ( albo też wstrząsania, zależy od okolicy)
Metody natomiast są tutaj bardziej skomplikowane, bo nie chodzi o sam typ, rodzaj masażu jaki trzeba wymienić, czyli klasyczny, ale metodykę postępowania, czyli co będziemy opracowywać (ogólnie np mięśnie, powięzi itd i szczegółowo jakie mięśnie) i jakie kierunki wykonania.
Metodyka może być różnie sformowana, należy najpierw dokładnie przeczytać treść zadania i pomyśleć, gdzie wsadzić jakiś element masażu, który powinien być, a nie został uwzględniony w zadaniu, który musi być. Na przykład w ostatnim zadaniu nie było ani słowa wymagania określenia anatomicznych struktur, jakie mięśnie, czy w ogóle co ma być masowane, a było to wymagane.
Zadanie dotyczy aparatu wyprostnego, czyli minimalistycznie żądali trójgłowego i łokciowego.
[glow=green]Krótko mówiąc, należy zwrócić na samym początku uwagę na całość zadania. Mając za sobą praktykę wykonywania masażu, wyobrazić sobie całość tego zabiegu, ze wszystkimi niuansami i starać się istotny element niewyszczególniony dać tam, gdzie pasuje i powinien być i będzie na pewno wymagany. [/glow]
W części ostatniej:
Wykaz czynności związanych z przygotowaniem pacjenta pod względem psychicznym i fizycznym do zabiegu i wykonaniem masażu, z uwzględnieniem ich kolejności.
Oparto się na systemie proponowanym przez Prochowicza i trzech częściach toku zabiegu masażu:
Wstępna
Główna z fazami przygotowawcza, właściwa i utrwalająca.
Końcowa
Tutaj teoretycznie i praktycznie jest najwięcej punktów do zdobycia i też przekonania sprawdzających, że wie się co się robi. Jest to projekt stanowiący całość, ale najważniejszym elementem przekonującym jest właśnie ta część. Owy egzamin nie jest czymś co ma pokazać, czy ktoś umie przepisywać to i owo z zadania, to są punkty które mają nabić pewną stu procentową mało ważną ilość, a główną sprawą, która ukazuje, czy ktoś profesjonalnie podchodzi do tego jest właśnie ten element projektu, dlatego właśnie tutaj należy najwięcej się uczyć, krótko mówiąc, znając jednostki chorobowe, i umiejętnie dopasowując do nich masaż, możemy czuć się pewni swego
Głównie należy zwrócić uwagę na postępowanie technikami poprzecznymi i podłużnymi oraz technika oklepywania, którą nie wszędzie można użyć.
Ćwiczenia fizjoterapeutyczne
Teoretycznie najbardziej niepotrzebna rzecz, od lat ten element jest najgorzej opisywany przez zdających, dawanie tego jest jak wymaganie od masażysty po kursie by potrafił wykonywać masaż segmentarny. Ale musimy sobie poradzić
Trzeba poznać charakterystyczne słownictwo kinezyterapeutyczne, jak np pronacja i supinacja, do tego inteligentnie dostrzec ruch, który na odpowiednią partię mięśni oddziałuje, ważne, by nie był destrukcyjny! Taki jaskrawy przykład, przy skoliozach nie wolno się wyginać w nieodpowiedni bok.
Wnioski
Teoretycznie podobno najlepiej się jak najwięcej nauczyć. Sądzę, że jednak nie, trzeba się uczyć rzeczy odpowiednich, najlepiej skupić się na jednostkach chorobowych i oczywiście umieć choć podstawowe mięśnie z danej części ciała.
Pozdrawiam i czekam na niuanse moich wywodów może ktoś ma informacje co może być dodatkowo?
Poniżej link do rozwiązania z CKE
http://www.cke.edu.pl/images/stories/no ... ta_092.pdf
Sam się przez to będę uczył a i może ktoś lukę zauważy
Zaczynamy od Tytułu
Prawidłowy tytuł powinien zawierać dosłownie to co pisze w Zadaniu egzaminacyjnym (Strona Pierwsza) w akapicie zaczynającym się od słów Opracuj Projekt realizacji prac związanych z przygotowaniem pacjenta do zabiegu masażu.... Omijamy słowo OPRACUJ i niemal identycznie piszemy, do momentu w którym przerwałem i dalej posiłkując się skierowaniem piszemy co masujemy i u kogo dodając wypełnienie dokumentacji medycznej oraz co jest poniżej w zadaniu, wykonanie 4 ćwiczeń usprawniających w domu.
Patrzenie w ten sposób pozwoli na szukanie odpowiedzi w zadaniu, a nie wkuwanie bezmyślne, które może się różnić w nowym! I prowadzić do utraty punkcika...
Założenia do projektu
Teoretycznie obok tytułu to najprostszy element projektu, przepisuje się niemal słowo w słowo, z lekkim tylko modelowaniem zdań następujących rzeczy:
Zadanie egzaminacyjne, czyli pierwsze dwa zdania z tego tekstu, z którego też wzięliśmy tytuł projektu. (pierwsza strona i pierwsze zdania które czytamy)
Następnie niemal identycznie przepisujemy dane ze skierowania lekarskiego i wywiadu chorobowego.
Te dwa punkty to niemal za darmo punkty na egzaminie, warto dokładnie spisać je.
Wykaz czynności związanych z przygotowaniem do zabiegu masażu:
[glow=darkblue]Pytania zadane pacjentowi:
[/glow]
Ten podpunkt jest też zasadniczo bardzo łatwy, nie trzeba ich wkuwać, bo może się to okazać porażką, a to z tego powodu, że przypadki mogą się różnić, np nie do każdej jednostki chorobowej trzeba zdjęcia RTG.
Jak zadać odpowiednie pytania?
Bardzo prosto, czytamy skierowanie i wywiad i sami sobie układamy pytania, bajecznie proste, np jak mamy w skierowaniu imię i nazwisko, to pytamy Jak się pan nazywa
Samo wyobrażenie, czy praktyka nie jest wystarczające, oni nie wymagają by sobie to wyobrazić, [glow=red]oni wymagają pytań których w zadaniu są już odpowiedzi!![/glow]
[glow=green]Opis stanu zdrowotnego pacjenta:[/glow]
Teoretycznie trzeba przepisać i pozbierać opisy związane ze stanem tej osoby, ale trzeba wyciągnąć wniosek, jak się czuje ta osoba i czy normalnie funkcjonuje. Teoretycznie w nadchodzącym egzaminie może być przypadek, gdzie ktoś będzie miał jakiś stopień niesprawności, wtedy trzeba będzie go określić tutaj o stopniach: http://powiatstalowa.bip.pl
[glow=blue]Propozycja innych metod masażu niż w skierowaniu:[/glow]
Tutaj wymieniamy odpowiednie rodzaje masażu, zapoznajemy się do jakich schorzeń daje się jakie rodzaje masażu, gdzie np najjaskrawszymi są limfatyczny przy np obrzękach, albo wirowy przy złamaniach i wymieniamy takie, które nie zaszkodzą przede wszystkim. Tutaj należy się troszkę pouczyć i wbić sobie do głowy co do czego i jaki masaż służy.
[glow=darkred]Wykaz przeciwwskazań bezwzględnych i względnych [/glow]
Proste, ale mogące sprawić kłopoty. Przeciwwskazania bezwzględne to te ogólne, których się uczymy, nowotwory, przerwanie ciągłości skóry itd
Względne to mogące się pojawić podczas zabiegu jak piszą w rozwiązaniu egzaminacyjnym, czyli podwyższona temperatura, zawroty głowy, wysypka (np uczuleniowa na oliwkę, albo po prostu po tarciu) ja dodam jeszcze że względnie można wykonywać przy niektórych schorzeniach jak osteoporoza, padaczka, stany po zawałach, żylaki itd.
Gdyby pojawiły się z zadaniu wymagania opisania wskazań do przypadku, wyszukujemy ich w treści Skierowania i Wywiadu chorobowego. Zazwyczaj są to bóle jakiejś okolicy, czy to, co tam szwankuje, czyli przykurcz, zwężenie szpary stawowej, zwyrodnienia itp.
Opis metody i technik oraz czynności związane z przygotowaniem stanowiska oraz wykaz sprzętu.
Metoda czy rodzaj, mamy na myśli zapisany masaż ogółem, tutaj jest klasyczny. W tym zdaniu może się kryć chochlik. Jak mówi treść ma być opis metody i technik, a w dalszym ciągu przygotowanie stanowiska, i wykaz sprzętu to jest niezmienne.
Tak samo techniki, zazwyczaj w większości jednostek chorobowych są wykorzystywane:
głaskania,
rozcierania,
ugniatania (z uciskami)
wibracja ( albo też wstrząsania, zależy od okolicy)
Metody natomiast są tutaj bardziej skomplikowane, bo nie chodzi o sam typ, rodzaj masażu jaki trzeba wymienić, czyli klasyczny, ale metodykę postępowania, czyli co będziemy opracowywać (ogólnie np mięśnie, powięzi itd i szczegółowo jakie mięśnie) i jakie kierunki wykonania.
Metodyka może być różnie sformowana, należy najpierw dokładnie przeczytać treść zadania i pomyśleć, gdzie wsadzić jakiś element masażu, który powinien być, a nie został uwzględniony w zadaniu, który musi być. Na przykład w ostatnim zadaniu nie było ani słowa wymagania określenia anatomicznych struktur, jakie mięśnie, czy w ogóle co ma być masowane, a było to wymagane.
Zadanie dotyczy aparatu wyprostnego, czyli minimalistycznie żądali trójgłowego i łokciowego.
[glow=green]Krótko mówiąc, należy zwrócić na samym początku uwagę na całość zadania. Mając za sobą praktykę wykonywania masażu, wyobrazić sobie całość tego zabiegu, ze wszystkimi niuansami i starać się istotny element niewyszczególniony dać tam, gdzie pasuje i powinien być i będzie na pewno wymagany. [/glow]
W części ostatniej:
Wykaz czynności związanych z przygotowaniem pacjenta pod względem psychicznym i fizycznym do zabiegu i wykonaniem masażu, z uwzględnieniem ich kolejności.
Oparto się na systemie proponowanym przez Prochowicza i trzech częściach toku zabiegu masażu:
Wstępna
Główna z fazami przygotowawcza, właściwa i utrwalająca.
Końcowa
Tutaj teoretycznie i praktycznie jest najwięcej punktów do zdobycia i też przekonania sprawdzających, że wie się co się robi. Jest to projekt stanowiący całość, ale najważniejszym elementem przekonującym jest właśnie ta część. Owy egzamin nie jest czymś co ma pokazać, czy ktoś umie przepisywać to i owo z zadania, to są punkty które mają nabić pewną stu procentową mało ważną ilość, a główną sprawą, która ukazuje, czy ktoś profesjonalnie podchodzi do tego jest właśnie ten element projektu, dlatego właśnie tutaj należy najwięcej się uczyć, krótko mówiąc, znając jednostki chorobowe, i umiejętnie dopasowując do nich masaż, możemy czuć się pewni swego
Ćwiczenia fizjoterapeutyczne
Teoretycznie najbardziej niepotrzebna rzecz, od lat ten element jest najgorzej opisywany przez zdających, dawanie tego jest jak wymaganie od masażysty po kursie by potrafił wykonywać masaż segmentarny. Ale musimy sobie poradzić
Trzeba poznać charakterystyczne słownictwo kinezyterapeutyczne, jak np pronacja i supinacja, do tego inteligentnie dostrzec ruch, który na odpowiednią partię mięśni oddziałuje, ważne, by nie był destrukcyjny! Taki jaskrawy przykład, przy skoliozach nie wolno się wyginać w nieodpowiedni bok.
Wnioski
Teoretycznie podobno najlepiej się jak najwięcej nauczyć. Sądzę, że jednak nie, trzeba się uczyć rzeczy odpowiednich, najlepiej skupić się na jednostkach chorobowych i oczywiście umieć choć podstawowe mięśnie z danej części ciała.
Pozdrawiam i czekam na niuanse moich wywodów może ktoś ma informacje co może być dodatkowo?