Egzamin zawodowy Technik masażysta - Pytania związane z egzaminami zawodowymi?
***Ewa*** - 2009-02-04, 23:53
szkoda, że twórcy kluczy nie wzięli pod uwagę książek Zborowskiego, cóz, Kraków opracowaół poslską dobrą sztuke masażu i wyształcił mnóstwo świetnych masażystów, z ksiązek pana Prochowiczna niewiele mi sie podoba, zwłaszcza "ugniatanie szczypczykowe i kleszczowe" do mnie nie przemaweiają... . Swoją drogą jestem ciekawa, czy twórcy kluczy w ogóle robią masaże????
ja mam jakąś nieodparą awersję do absurdów.... i stąd te moje komentarze...
i jeszce jedno absurdalne określenie, które znalazłam w testach na egzamin zawodowy... " ODKSZTAŁCENIE SPRĘŻYSTE" co znaczy "chwyt masażu' ...czy w masażu bywają "odkształcenia niespręzyste.. ??? Po co mieszać ludziom w głowach...???? jak wy rozumiecie to określenie...????
Adam P - 2009-02-05, 15:27
to nie wazne jak my je rozumiemy wazne jest to ze tego sformułowania trzeba uzyc kilkanascie razy na projekcie bo bez tego nie ma punktow szkoda gadac o tych egzaminach ale tak juz jest i nikt tego nie zmieni
joka - 2009-02-05, 19:35 Temat postu: witam serdecznie Dziękuję za szczegółową odpowiedź,nareszcie rozmawiam z kompetentną osobą,
proszę też o jeszcze jedną podpowiedź...w jakim zakresie uczeń powinien zrobić badanie przedmiotowe?i czy jest to uwzględniane w punktacji?jakie są też stosowane kryteria do ćwiczeń,czy mają one uwzględniać aktualny stan chorego? PRZEPRASZAM.....,miało być tylko jedno a ja tak.... SERDECZNIE POZDRAWIAM.
magsmol - 2009-02-05, 20:37
Jedynym badaniem jakie było do tej pory punktowane jest ocena palpacyjna tkanek przed opisem metodyki zabiegu.
A jeśli chodzi o ćwiczenia to mają to być ćwiczenia do wykonania w domu, dostosowane do aktualnego stanu zdrowia pacjenta. Punkty są przyznawane za właściwie dobrane ćw, oraz za zapis metodyczny. 2 lata temu nie było podanej ilości ćw, a punktowane były trzy. Najlepiej żeby opisać ok 5 ćw. wtedy 3 dobrze opisane zostaną wybrane (oczywiście jeśli takie będą) Za ćwiczenia jest ok 6-8 punktów co egzamin to ilość tych punktów jest różna.
joka - 2009-02-06, 17:03
Witam,dziękuję, i kamień powoli spada mi z piersi.... ,a to dlatego że nareszcie widzę sens moich działań ,mam takie niewinne z pozoru pytanie?czy treść wywiadu wynika z treści skierowania, ?czy też,uczeń może rozwijać poszczegółne wątki,a co za tym idzie zyskiwać dodatkowe punkty,i czy takowe wogóle są?POZDRAWIAM
magsmol - 2009-02-06, 18:56
Na egzaminie uczeń dostaje arkusz egzaminacyjny. Na pierwszej stronie są ogólne informacje o egzaminie, na drugiej jest ok 8 punktów w/g których uczniowie powinni pisać projekt, na trzeciej jest zlecenie lekarskie na masaż i szczegółowy wywiad z pacjentem. I teraz wśród punktów ze strony drugiej w założeniach do projektu może być ułożenie pytań do wywiadu lub też opis stanu zdrowia pacjenta. Uczniowie muszą dokładnie przeczytać te punkty(obszary). Jeżeli mają zadać pytania to niestety muszą ułożyć pytanie do każdego zdania z wywiadu Najbezpieczniej jest tak zrobić gdyż nie wiadomo jakie pytania będą w kluczu A jeśli trzeba opisać stan pacjenta to najlepiej przepisać cały ten wywiad. Punktów dodatkowych nie ma. Pozdrawiam
Anonymous - 2009-02-16, 09:34
czyli mam rozumieć, że jeśli w skierowaniu jest ze pacjent spadł ze schodów to pytania mają dotyczyć tego upadku, Przeraża mnie to, że należy sie domysleć, jakie pytania są w kluczu, To takie robienie małpy z czlowieka.., telepatia jakaś czy co...???
ja proponuję do wywiadu takie punkty
- wywiad osobowy, imie nazwisko adres pesel itp...
- dolegliwości związane z miejscem masażu i dysfunkcie jakie one powodują
- przyczyny schorzenia (dysfunkcji)
- etap rozwojowy choroby, historia choroby (stan ostry, przewelkły, rzut, remisja itp)
- dotychczasowe leczenie i jego efekty
- obecne leczenie - według skierowania w zadaniu
- praca, tryb życia i wypoczynku, nawyki
- inne choroby ogólne
- przeciwwskazania ogólone i miejscowe - w pierwszym wymieniłabym wszystkie mozliwe w kategorii wiekowej pacjenta (a moze i więcej) a w kolejnych zabiegach sprawdziłabym czy pacjent dziś nie ma nadcisnienia czy sie nie przeziębił i czy w miejscu masowanym nie pojawił sie stan zapalny lub znmiany na skórze. itd
czy mozna by bylo podawać swoje wymyslone dodatkowe informacje w tych kategoriach oczywiście nie zaprzeczające tym z zadania.>>>???
w podobnej konwencji co wywiad, (jako doswiadczony masażysta) używając informacji z tego wywiadu i z zadania napisalabym ocenę stanu zdrowia pacjenta wzbogacając ją o informacje o jednostce chorobowej i potrzebne elementy anatomii, dodatkowo po opisaniu masażu napisałałabym, co moze dać pacjentowi pojedcynczy zabieg i co da seria zabiegów
co wy na to...???
to wcale nie jest takie hop-siup szczególnie jak sie nie ma doświadcaenia i wyobraźni zawodowej,
czy wszyscy, którzy piszą te klucze to robią masaże...???
moze tu napiszemy parę.... pani egzaminator powie według jakiego szablonu to działa...
***Ewa*** - 2009-02-16, 09:38
przyznam sie... ten w poprzednim poście to ja... coś system mi logowania nei przyjął ... miłego dnia
Adam P - 2009-02-16, 13:07
Anonymous napisał/a: |
czy wszyscy, którzy piszą te klucze to robią masaże...???
|
ja bym sie pokusił o stwierdzenie ze ten kto pisze to z tym nie ma nic wspolnego
tak samo lekarz daje skierowanie tylko
Anonymous - 2009-02-16, 22:23
Niestety my (egzaminatorzy) nie wiemy kto układa klucze i zadnia egzaminacyjne. My jedziemy na miejsce sprawdzania, dostajemy klucz i według tego klucza sprawdzamy prace. Jeżeli chodzi o to co napisała Ewa to zgadzam się w 100% tak powinien wyglądać wywiad, tylko że część z tych rzeczy np w tym roku nie była brana pod uwagę (w kluczu). Ale jeśli uczeń na egzaminie zawarł by w/w punkty w wywiadzie i opisie stanu pacjenta byłoby super. Zdarza się że są źle sprecyzowane pytania w zadaniu egzaminacyjnym np.
opisz miejsce wykonania zabiegu, w tym punkcie część uczniów opisywała gabinet do masażu i jego wyposażenie a inni mięśnie i część ciała jaką będą masować. W kluczu chodziło o mięśnie. Inna sprawa że uczniowie często bardzo pobieżnie czytają te punkty według których powinni pisać projekt. A klucz jest szczegółowo dostosowany do tych punktów. Więc jeśli np w punkcie 3 trzeba opisać przygotowanie masażysty do zabiegu i uczeń zapomniał napisać, że myje ręce przed zabiegiem, a potem gdzieś na końcu pracy to umieścił to nie jest zaliczane. Od zeszłego roku jest tak, że odpowiedź musi się znajdować w danym punkcie. Mam nadzieję że z czasem te klucze i zadania będą bardziej dopracowane i skonsultowane ze specjalistami w tej dziedzinie (nie ujmując nikomu)
magsmol - 2009-02-16, 22:25
Przepraszam tez mam problem z logowaniem ten gość powyżej to ja
joka - 2009-02-17, 20:59
dlaczego na takim etapie dopuszcza się do tak wielkich nieścisłości językowych?,tak naprawdę przypomina to zabawę w kotka i myszkę,tylko... los myszy jest niestety przesądzony............, czy uczeń zgodnie z zasadą warstwowości powinien opisać "warstwy" masowanych mięśni ,czy opisać je pod kontem funkcjonalności ?np:masuje zginacze stawu kolanowego itd,
Anonymous - 2009-02-18, 20:20
czy w punkcie dotyczącym wskazań i przwciwskazań trzeba wymienić wszystkie znane przeciwwskazania? czy tylko muszą dotyczyć jednostki chorobowej wymienionej w treści skierowania ?
magsmol - 2009-02-18, 22:26
Jeżeli chodzi o zasadę warstwowości to trzeba najpierw opisać okolicę masowaną, wymienić mięśnie, podać ich przyczepy oraz miejsce położenia, a następnie wymienić szczegółowo techniki masażu jakie się zastosuje w przypadku danego pacjenta. Trzeba pamiętać, że zaczynamy od oceny palpacyjnej tkanek (diagnostyki tkanek)........tutaj poszczególne techniki........a kończymy głaskaniem głębokim i powierzchownym.
Jeżeli chodzi o wskazania i p/wskazania to wypisujemy wskazania dotyczące danej jednostki chorobowej, a p/wskazania w zależności od opisu stanu pacjenta (zazwyczaj brak przeciwwskazań). za samo napisanie tego zdania "po zapoznaniu się ze skierowaniem lekarskim stwierdzam brak przeciwwskazań " były 4 punkty, ale dobrze jest napisać że w przypadku miesiączki, zaburzeń skórnych, podwyższonego ciśnienia, temperatury masażu nie wykonamy.
Anonymous - 2009-02-21, 15:31
magsmol- Czy jestes moze w posiadaniu jakiegos starego klucza odpowiedzi z egzaminu praktycznego ? niby robimy w szkole te testy ale gdy ktoś ktoś dostanie mniej punktów tak naprawde nie wie dokładnie za co, bo nauczyciel nie kwapi sie do wytłumaczenia...serdecznie pozdrawiam martinellka@o2.pl
|
|
|