Polecane produkty

Stoły do masażu

Linki sponsorowane




Poprzedni temat «» Następny temat
PRZEŁOM EMOCJONALNY PODCZAS PRAKTYKI- WPŁYW ASAN NA EMOCJE
Autor Wiadomość
massagewarsaw 
leki przeciw pasozytom grzybom sprzedam apteka


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 7181
Skąd: bangkok warszawa
Wysłany: 2016-10-13, 04:20   PRZEŁOM EMOCJONALNY PODCZAS PRAKTYKI- WPŁYW ASAN NA EMOCJE

Według filozofii jogi nie ma rozgraniczenia pomiędzy ciałem, intelektem, a duchem. Tylko pełna harmonia w funkcjonowaniu tych trzech składowych zapewnia zdrowie. Współczesna zachodnia medycyna powoli zaczyna akceptować to, co joga od tysiącleci przyjmowała za pewnik. Co raz częściej współcześni lekarze, neurospycholodzy fizjoterapeuci czy psycholodzy podkreślają, że to co dzieje się z naszym ciałem dotyka bezpośrednio naszego ducha i odwrotnie- jeśli cokolwiek niepokoi naszą duszę znajduje odzwierciedlenie w funkcjonowaniu naszego ciała.

Na asany możemy więc spojrzeć nie jak na zwykłą gimnastykę, ale jako skuteczne narzędzie, które, za pomocą właściwego doboru pozycji pozwala poprzez pracę ciałem- narządem ruchu, powięzią, układem hormonalnym czy wegetatywnym wpływać korzystnie na psychę.

Organizm ludzki, to niezwykle skomplikowany mechanizm, a jego poszczególne elementy nie działają w odosobnieniu. Napięcie emocjonalne wpływa na produkcję hormonów stresu zwiększając napięcie mięśniowe, co z kolei przenosi się na narządy wewnętrzne. Podrażnienie w jednym obszarze może przynieść objawy w zupełnie innym nawet bardzo odległym, a związek pomiędzy przyczyną a skutkiem może być nieraz bardzo trudny do prześledzenia. Ponadto reakcje na stres są bardzo swoiste- każdy z nas może co innego postrzegać jako czynnik stresogenny i mieć na niego inną wrażliwość.

Każdy z nas w końcu inaczej reaguje na stres, inaczej internalizuje doświadczenia i emocje, tak więc i nasze reakcje psychosomatyczne są zupełnie różne. Jednym wspólnym czynnikiem wydaje się być zasada, że napięcie to atakuje zawsze najsłabszy punkt systemu i tam najłatwiej i najwcześniej stan ducha przekłada się na funkcjonowanie ciała.

Wyjątkowo istotna wydaje się być powięź, która co raz częściej znajduje się w centrum zainteresowania terapeutów. Stanowi ona bowiem pewnego rodzaju pamięć ciała, w której odciskają się nasze doświadczenia, urazy, a nawet osobowość- sposób w jaki mierzymy się ze światem i jak reagujemy na stres. Często samo spojrzenie na sylwetkę człowieka może nam pomóc określić czy jest nieśmiałym, błądzącym w obłokach romantykiem czy osobnikiem energicznym, pewnym siebie, przyzwyczajonym do wydawania rozkazów.

Wszyscy praktykujący jogę, nawet ci zupełnie początkujący z pewnością zauważają, iż każdego dnia nasza praktyka jest inna- asany, które wczoraj były dla nas proste dziś są wręcz niewykonalne. Jednym z najlepszych detektorów stanu ducha są pozycje równoważne- już po kilku tygodniach praktyki każdy adept jogi zauważa, że vrksasana- banalna do wykonania podczas porannej praktyki jest ogromnym wyzwaniem podczas wieczornej sesji, gdy rozedrgany emocjonalnie po trudnym, stresującym dniu staje na macie. Podobnie jest innymi z balansami- gdy trudno jest wyciszyć się i zatrzymać potok galopujących myśli trudno wyrównać oddech i skupić się na znalezieniu środka ciężkości.

Bardziej subtelną i trudniejszą do wychwycenia jest zależność pomiędzy emocjami a zakresem ruchu. Tymczasem stres poprzez pobudzenie układu sympatycznego znacząco zwiększa napięcie mięśniowe, przez co asany lub ich składowe wymagające elastyczności są trudniejsze do wykonania. Stąd tak ważne jest by przystępować do praktyki zrelaksowanym i wyciszonym.

Dostrzeżenie tej zależności daje nam też wspaniałe narzędzie w walce z napięciem i stresem- rozciąganie mięśni podczas wykonywania asan poprzez pobudzenie układu przywspółczulnego przynosi ukojenie nerwów i uspokaja

Oczywiście wpływ asan na poszczególne osoby może być zróżnicowany zarówno pod względem wpływu na emocje jak i jego natężenie jedna ogólnie przyjmuje się że skłony w przód mogą być wielkim wyzwaniem dla osób skoncentrowanych na sobie, upartych, niechętnych refleksyjnemu wglądowi w głąb siebie. Mogą być także związane z lekiem- jest to swoisty atawizm, wszakże instynktownie w lęku przed czyhającym niebezpieczeństwem próbujemy oglądać się za siebie. Prowadzi to do chronicznego napięcia mięśni grzbietu, które wygięcia w przód mogą skutecznie eliminować.

Wygięcia w tył natomiast są domeną ludzi odważnych. Związane są one z stawianiem czoła życiu i niesionym przez niego wyzwaniom. Osoby mające trudności z wygięciami w tył mogą nosić w sobie ukryte lęki, obawy przed podejmowaniem decyzji i odpowiedzialności za własne życie.

Podobne problemy z wygięciami w tył mogą mieć osoby nieśmiałe, z zaniżoną samooceną. Wszyscy wiem jak niepewność siebie i kompleksy powodują kulenie się w sobie, garbienie, zaokrąglenie barków- prowadzi to do zwiększenia kifozy piersiowej, zamknięcia klatki piersiowej i usztywnienia i obręczy barkowej, co z kolei znacznie utrudnia wygięcia w tył.

Skręty nawiązujące do rozwiązywania problemów i „rozplątywania” zawiłych życiowo sytuacji pomagają nam radzić sobie z przeszkodami jakie napotykamy na naszej drodze. Wielu ludzi wyolbrzymia swoje problemy, a poczucie, że przewyższają one te dotykające innych odbiera im energię i wiarę w możliwość ich rozwiązania. Skręty, podobnie jak wygięcia w tył dodają nam poczucia pewności i sił do działania.

Pozycje odwrócone, podczas których cały świat „staje na głowie” pozwalają nam spojrzeć na nasze życie i nas samych z innej perspektywy. Ponieważ wiele z nich jest trudna do wykonania i stanowi dla większości ludzi prawdziwe wyzwanie nie tylko fizyczne, ale przede wszystkim mentalne wymagając często przede wszystkim pokonania własnych lęków i barier psychicznych. Opanowanie ich daje nam jednak ogromną satysfakcje, zwiększa poczucie wiary w siebie i dodaje energii do działania.

Jednakże grupą asan najbardziej powiązanych z emocjami są wspomniane na początku balanse, gdzie nasz stan ducha bezpośrednio i w bardzo widoczny sposób przekłada się na ich wykonanie. Pozycje równoważne poprzez konieczność koncentracji, wsłuchania w siebie i wyrównania oddechu działają uspokajająco, tonizują napięcie emocjonalne i harmonizują ciało i umysł.

Trudne asany, które stanowią wyzwanie również mogą wyzwolić emocje, zwłaszcza w przypadku osób ambitnych, lubiących współzawodnictwo. Widok współpraktykujących wzorcowo wykonujących niemożliwe do wykonania dla nas na danym etapie asany może być źródłem poczucia niższości, obniżyć samoocenę, wyzwolić złość, poczucie beznadziei, a nawet zniechęcić do dalszej praktyki.

Świadomość własnego stanu emocjonalnego w danym momencie pozwala na takie dobranie asan, by poprzez pracę z ciałem radzić sobie z emocjami.

· Aby dodać sobie energii do działania i wiary we własne siły i poprawić nastrój dobrze jest włączyć do praktyki: Surya Namaskar (powitanie słońca), bhujasana (kobra), dhanurasana (łuk) czy virabhadrasany (wojownicy)

· Aby uspokoić umysł, wyciszyć frustrację, popracować nad ego i radzić sobie z przerostem ambicji virasanę, pascimottanasanę, karnapidasanę, viparita karni.

· Asany takie jak podparta uttanpadasana (z nogami na ścianie), tadagasana , kurmasana (żółw) oraz rozluźniające mięśnie miednicy supta virasana (leżący bohater) i supta baddha konasana (leżący splątany kąt) relaksują i uspokajają.

Joga wpływa na nasz stan psychofizyczny, ale nie można oczekiwać standardowych, gotowych recept. To, co działa błyskawicznie w jednym przypadku może wymagać więcej czasu w innym, niektórym osobom może zaś nie pomóc lub pomóc tylko nieznacznie- jednak świadoma praktyka, wsłuchanie się w sygnały płynące z naszego ciała każdemu bez wyjątku przyniesie jedną niepodważalną korzyść- poznanie siebie, uwolnienie głęboko czasem skrywanych urazów, bólu i smutku, które bezwiednie niesiemy przez całe życie i odkrycie w jaki sposób emocje te znajdują odzwierciedlenie w funkcjonowaniu naszego ciała. Joga staje się więc iskrą początkującą proces przemian i samouzdrowienia.

Każdy, kto choć pobieżnie zetknął się z jogą słyszał o jej cudownym wpływie na bóle kręgosłupa, wszelkie schorzenia ze strony narządu ruchu, łagodzenie stresu i rozwijanie umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami losu. Wiele osób naiwnie oczekując cudownego antidotum na wszystkie życiowe problemy „oddaje się” w ręce nauczyciela jogi spodziewając się nie tyle instrukcji odnośnie sposobu ćwiczeń czy oddychania ale i diagnozowania chorób a nawet jednoznacznych porad jak żyć.

O ile jesteśmy jednak w stanie włożyć w praktykę fizyczny wysiłek niestety mało kto jest przygotowany na ciężką czasami pracę nad swym wnętrzem. Tymczasem joga traktuje człowiek holistycznie przyjmując, że ciało umysł i duch stanowią jedność i że każda praca z ciałem jest jednocześnie pracą nad naszym duchem. Joga więc nie jest systemem ćwiczeń gimnastycznych w których ciało staje się podmiotem różnorakich zabiegów.

Każde z tych „ćwiczeń” zwanych asanami to skomplikowany, opracowany przez wieki obserwacji układ mający na celu poprzez pracę nad ciałem uwolnić wewnętrzne emocjonalne napięcie i przynieść korzyści dla naszego ducha.

Większość osób uprawiających jakikolwiek sport akceptuje fakt iż skutkiem wysiłku fizycznego bywa ból czy dyskomfort związany ze zmęczeniem traktując sygnały płynące z obolałego ciała jako potwierdzenie wykonanej pracy. Adepci jogi powinni jednakże mieć również świadomość, że podobny proces zachodzi w naszej psychice i że może się on również uzewnętrzniać wysyłając podobnie jak ciało nie zawsze przyjemne sygnały oznaczające postęp w procesie rozwoju duchowego.

Emocje, zarówno te pozytywne jaki i nieprzyjemne mogą wybuchnąć ze zdwojoną siłą podczas praktyki jogi. Wielu nauczycieli opowiada o swoich doświadczeniach z niekontrolowanymi wybuchami emocji u ich uczniów. Podczas takiego emocjonalnego przełomu dochodzi zazwyczaj do uwolnienia długo skrywanych uczuć gniewu, smutku, rozczarowania, zazdrości, które często nieświadomie niesiemy z sobą przez życie.

Jak niechciany bagaż wpływają one na nasze postępowanie, sposób radzenia sobie z przeszkodami, relacje z ludźmi, a także zdrowie fizyczne.Wydarzeniu takiemu często towarzyszy trudny do opanowania, głośny płacz.Naturalnym odruchem dla większości z nas jest zakłopotanie i próba stłumienia emocji, jednakże ich akceptacja i bliższe przyjrzenie się naszym odczuciom pozwala na lepsze poznanie samych siebie.

Jaki jednak jest mechanizm utrwalania w nas doświadczeń i zapamiętywania ich przez nasze ciało? Cokolwiek nas spotyka o okresie dzieciństwa bezpośrednio odbija się na naszym ciele- uczucia są tak obezwładniające dla dzieci, ponieważ nie wiedzą jak sobie z nimi radzić i jak je kanalizować.

Ponieważ nie znają jeszcze żadnych mechanizmów obronnych całe ciało poprzez wyzwolenie hormonów stresu napinając się angażuje się w proces ochrony przed pełnym odczuwaniem bólu. Niestety ten mechanizm obronny, który nie jest jeszcze do końca rozpoznany przez współczesną zachodnią medycynę nie wyłącza się często jeszcze długo po ustaniu stresogennego czynnika, a jego przetrwałych skutków można doświadczać przez wiele lat .

Wielu doświadczonych nauczycieli wskazuje, że istnieją asany, które w szczególny sposób wpływają na naszą psychikę i które znacznie częściej niż inne wyzwalają emocjonalny przełom. Należą do nich ustrasana (wielbłąd) i inne wygięcia w tył, halasana (pług), paścimottanasana czy skręty. Inną grupą pozycji sprzyjających eksplozji emocji są pozycje otwierające biodra, ze względu na możliwość uwolnienia ogromnej ilość napięć najczęściej uwięzionych w napiętych mięśniach miednicy.

Wybuch emocji, nawet jeśli jesteśmy w pełni świadomi możliwości jego zaistnienia może być doświadczeniem bardzo trudnym. Problem ten poruszają również Joga Sutry Patanjalego (II.46-49). Nasze zachowanie zależy oczywiście od intensywności doznania. Gdy wybuch nie jest gwałtowny wystarczy tak jak radzi Patanjali spróbować się zrelaksować w konkretnej asanie, wyrównać oddech i skupić na swoim wnętrzu.

Jeśli jednak dochodzi do bardzo gwałtownego uwolnienia emocji lepiej jest wyjść z pozycji, jeśli praktykujemy w grupie znaleźć odosobnione miejsce i spróbować uspokoić się poprzez spokojny pogłębiony oddech. Wejście do pozycji przeciwnej dla tej asany, która wywołała przełom lub oddech ujjayi mogą również okazać się pomocne w złagodzeniu napięcia. Osoba doświadczająca takiego emocjonalnego przełomu powinna przyjąć płynące ze swego wnętrza emocje, zaakceptować je, ale nie starać się ich usilnie analizować.

Nawet jeśli nie jest się w stanie w pełni zrozumieć ich źródła ani przyczyn wybuchu uświadomienie sobie i określenie w prosty sposób swojego stanu ducha może być początkiem uwolnienia od zadawnionego urazu. Lepiej jest bowiem przyznać przed samym sobą- „jestem smutny/a, zazdroszę, czuję gniew” niż tłumić uczucia, których często się wstydzimy i trwać w iluzji. W momencie, kiedy otwieramy się na drzemiące w nas emocje rozpoczyna się proces uwolnienia od nich i ich skutków.

Oczywiście nie każdy praktykujący jogę będzie doświadczał takich gwałtownych przełomów emocjonalnych. Niektórym joginom może zdarzyć się on na początku ich przygody z jogą, innym po wielu latach praktyki, inni jeszcze nie doświadczą go nigdy. Jego brak w żadnym wypadku nie świadczy o niewłaściwej pracy czy braku postępów w samodoskonaleniu. Nie powinniśmy starać się za wszelką cenę doświadczyć uwolnienia emocji traktując go jako warunek samouzdrowienia i cudowne lekarstwo na wszystkie nasze problemy.

Należy jednak mieć świadomośćzachodzących w nas procesów i być przygotowanym na niekontrolowany wybuch emocji u siebie lub współpraktykujących i zaakceptować je. Może to przynieść głęboką korzyść poprzez zidentyfikowanie i przepracowanie głęboko czasem skrywanych emocji generujących napięcia tak w naszym ciele jak i w relacjach z samym sobą i ze światem zewnętrznym.

Anna Węgrzynowska
 
     
Linki sponsorowane
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Masaz.pl, Mapa witryny, Regulamin forum

Wyszukiwanie w Google

Partnerzy forum
Gabinety masażu Kurs masaż tajski Fizjoterapia Rehabilitacja
Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Administracja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14
Reklamy

Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu

Szkoła masażu

Masaż




Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB