Polecane produkty



Linki sponsorowane




Poprzedni temat «» Następny temat
Dieta po złamaniach kości
Autor Wiadomość
massagewarsaw 
kurs masaz tajski


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 7228
Skąd: bangkok warszawa
Wysłany: 2016-03-16, 16:28   Dieta po złamaniach kości

W okresie rekonwalescencji po złamaniu kości wspomagające działanie dla organizmu ma odpowiednia dieta. Powinna ona dostarczać optymalną ilość niezbędnych w procesie zrastania się kości składników odżywczych.

Niezbędna jest odpowiednia podaż wapnia, witaminy D, białka, a także takich niezbędnych do budowy tkanki kostnej składników mineralnych, jak potas i magnez, a także cynk, fluor, miedź i mangan. Należy pamiętać, że zarówno niedobór, jak i nadmiar składników może niekorzystnie oddziaływać na metabolizm kostny, dlatego tak ważne jest stosowanie urozmaiconej diety.

Dieta powinna zapewniać przede wszystkim duże ilości wapnia. Źródłem wapnia w diecie jest głównie mleko i jego przetwory, a więc jogurty, kefiry, maślanki, mleka acydofilne, a także sery. Powinno spożywać się 4 porcje produktów mlecznych w ciągu dnia. Wapń z produktów mlecznych jest dobrze przyswajalny. Innym źródłem wapnia są także konserwy rybne z ośćmi takie, jak sardynki, czy szprotki. Oraz takie produkty roślinne, jak warzywa kapustne, brokuły i nasiona roślin strączkowych: soja, soczewica, fasola.

Bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D. Jej niedobór w diecie wpływa na zmniejszenie wchłaniania wapnia. Szczególnie narażeni na niedobór witaminy D są ludzie starsi, u których obserwuje się obniżone stężenie aktywnego metabolitu tej witaminy. Niedobór aktywnych metabolitów witaminy D-kalcitrolu wpływa niekorzystnie na proces kościotworzenia i mineralizację kości. Źródłem tej witaminy w diecie jest głównie tłuszcz rybi (tłuste ryby: łosoś, makrela, śledź), a także jaja, masło, wątroba. Organizm człowieka ma jednak zdolność wytwarzania witaminy D pod wpływem promieniowania ultrafioletowego (słonecznego).

Dlatego tez w profilaktyce osteoporozy i złamań dla mocnych i zdrowych kości, zaleca się codzienne spacery i ekspozycje na światło dzienne. Synteza skórna witaminy D pod wpływem promieni UV zmniejsza się jednak z wiekiem. U osób starszych czasami zaleca się suplementację tej witaminy w postaci preparatów witaminowo – mineralnych.

Bardzo ważna jest odpowiednia podaż białka w diecie. Białko jest niezbędne dla wchłaniania wapnia, wpływa na syntezę kolagenu i innych białek, które tworzą tkankę łączną kości. W rekonwalescencji po złamaniach zaleca się podaż 1,2 g białka na kg masy ciała. Należy pamiętać, że zarówno niedobór jak i nadmiar białka w diecie może niekorzystnie wpływać na mineralizację kości i tym samym na czas rekonwalescencji.

Składnikiem tkanki kostnej jest także fosfor. Pełni on rolę w mineralizacji macierzy kostnej. Dla prawidłowej gospodarki wapniowej bardzo ważne są odpowiednie proporcje wapnia do fosforu w diecie. Źródłem fosforu w pożywieniu są mięso, ryby, jaja, orzechy, produkty mleczne i zbożowe, a także produkty spożywcze przetworzone, jak napoje gazowane, przetwory mięsne (wędliny), koncentraty spożywcze. W przeciętnej diecie jednak zawartość fosforu w stosunku do zawartości wapnia jest zbyt wysoka. Dlatego nie ma na ogół potrzeby dodatkowego spożycia tego składnika.

Dla prawidłowego procesu budowy tkanki kostnej niezbędny jest potas i magnez. Potas ogranicza wydalanie wapnia z moczem. Najlepszym źródłem potasu są nasiona roślin strączkowych, owoce, warzywa, orzechy. Magnez jest powiązany z metabolizmem wapnia.

Niedobór magnezu wpływa negatywnie na mineralizację kości. Produktami bogatymi w magnez są kakao, produkty zbożowe z grubego przemiału takie, jak kasze gruboziarniste, razowe pieczywo, orzechy, fasola.

W procesie mineralizacji kości duża rolą odgrywają także witaminy K, C i A. Źródłem witaminy K w diecie są zielone warzywa takie, jak: brokuły, sałata, kapusta. Bogate w witaminę C są owoce i warzywa. Witamina C nie tylko wpływa na zwiększenie się wchłaniania wapnia ale też na proces tworzenia kolagenu.

W okresie po złamaniach kości ważna jest również dieta uboga w sól (sód). Nadmiar sodu niekorzystnie wpływa na gospodarkę wapniowa w organizmie. Codzienne spożycie soli nie powinno przekraczać ilości zawartej w łyżeczce soli tj 5 g. Należy pamiętać że źródłem soli (sodu) w diecie jest nie tylko solniczka, ale także słone przekąski (chipsy, paluszki) oraz produkty przetworzone takie, jak koncentraty zup i sosów, konserwy, wędliny, sery dojrzewające, pieczywo.

Należy również pamiętać, że nadmiar kofeiny zawartej w kawie, ale także w herbacie, napojach typu cola i napojach energetyzujących powoduje utratę wapnia z moczem. Także alkohol wpływa negatywnie na wytwarzanie tkanki kostnej i mineralizację, a także może zwiększać wydalanie wapnia z moczem.

Dieta po złamaniach kości powinna być więc urozmaicona tak, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników w optymalnych proporcjach. Nie powinno w niej zabraknąć produktów mlecznych, produktów zbożowych z tzw. grubego przemiału, owoców i warzyw, orzechów, ryb, nasion roślin strączkowych, chudego mięsa drobiowego. Jednocześnie należy zmniejszyć spożycie produktów przetworzonych o wysokiej zawartości fosforu i sodu tj. słonych przekąsek, żywności typu fast-food, koncentratów spożywczych i napojów gazowanych, a także napojów zawierających kofeinę i alkohol.

Katarzyna Wolnicka
_________________
http://massagethai.info kurs masaż tajski od 400zl, indonezyjski od 300zl, tajskimi stemplami ziołowymi, tajskiego masażu stop, na krzesle od 200zl warszawa lublin kielce http://forum.e-masaz.pl/viewtopic.php?t=1324 Orientalne olejki eteryczne, stemple i balsamy ziolowe, stroje do masazu z Tajlandii http://forum.e-masaz.pl/v...p?t=2&start=150 , peeling z drzewa sandalowego, Pueraria Mirifica i Butea Superba - fitohormony Moj blog http://tajski.e-masaz.pl
 
     
Linki sponsorowane
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Masaz.pl, Mapa witryny

Wyszukiwanie w Google

Partnerzy forum
Gabinety masażu Kurs masaż tajski Fizjoterapia Rehabilitacja
Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Redakcja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 12
Reklamy

Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu

Stoły do masażu

Kursy masażu

Masaż




Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB



Zapraszamy na G+



Zapraszamy na Instagrama