Polecane produkty



Linki sponsorowane




Poprzedni temat «» Następny temat
Ścięgno Achillesa i jego zapalenie. Czyli pieta Achillesowa.
Autor Wiadomość
massagewarsaw 
leki przeciw pasozytom grzybom sprzedam


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 7182
Skąd: bangkok warszawa
Wysłany: 2015-06-12, 05:01   Ścięgno Achillesa i jego zapalenie. Czyli pieta Achillesowa.

ŚCIĘGNO ACHILLESA I JEGO ZAPALENIE. CZY MA TO ZWIĄZEK Z „PIĘTĄ ACHILLESOWĄ”?

Ścięgno Achillesa. Niby największe ścięgno organizmu ludzkiego, ale coś jest z nim nie tak.

Dlaczego struktura grubości mojego małego palca od ręki (a ręce mam duże) potrafi się tak łatwo zapalić, a czasami nawet finalnie zerwać bez większej przyczyny? W czym tkwi problem i dlaczego ścięgno Achillesa jest naszą przysłowiową „piętą Achillesową”?

Dlaczego Achilles?

Skąd się wzięła nazwa tego ścięgna? Z historii nigdy nie byłem orłem, za to słynnego Achillesa pamiętam doskonale. Rosły, nieźle zbudowany przystojniak, taki w stylu kalifornijskich macho. Potrafił znakomicie walczyć, był wytrzymały i zwinny, ale miał też jeden bardzo słaby punkt: przysłowiową piętę. Co w takim razie łączy go ze ścięgnem tworzącym połączenie mięśni Twojej łydki z piętą?

A no właśnie w przenośni można by powiedzieć, że charakter. Ścięgno Achillesa jest bardzo silne, potrafi udźwignąć potrójny ciężar Twojego ciała i wygenerować siłę, z której siatkarz lub koszykarz dosięga piłkę na wysokości 3,5 metra w wyskoku. Jest bardzo dynamiczne i wytrzymałe, pracuje przy każdym Twoim kroku w chodzie, bieganiu czy skakaniu, cierpliwie znosi Twoje kilogramy nawet gdy jest ich o kilka za dużo. Niestety tak jak pięta Achillesowa ma też swój słaby punkt.

Ukrwienie.

Do okolic ścięgna Achillesa krew jest dostarczana dwiema oddzielnymi tętnicami (piszczelową tylną i strzałkową). Wydawałoby się, że jest to wystarczające dla jednej struktury ścięgnistej, z wiekiem jednak to właśnie tu pojawia się problem.

95% uszkodzeń ścięgna mięśnia trójgłowego łydki ma miejsce w strefie mniejszego ukrwienia, czyli 2 – 6 centymetrów w górę od jego przyczepu na pięcie. To właśnie na tej długości po 35 roku życia krew zmniejsza swój przepływ, ścięgno się osłabia, a przy odrobinie szczęścia (nieszczęścia?) przy gwałtownym ruchu nadrywa się lub pęka całkowicie.

Zapalenie.

Wiesz już gdzie znajduje się najsłabsze ogniwo samego ścięgna. W takim razie co z jego zapaleniem? Skąd się bierze?

Achilles otoczony jest specjalną błoną, zwaną pochewką ścięgnistą. To właśnie ona chroni strukturę ścięgna przed nadmiernym tarciem o tkanki otaczające. Niestety z powodu tego, że ścięgno szalenie często zmienia swoją długość (przy każdym kroku kurczy sią i rozluźnia), a pochewka to struktura niekurczliwa między nimi również dochodzi do tarcia.

Tu wszystko byłoby w porządku gdyby nie fakt, że słabe ukrwienie wcześniej wymienionej okolicy prowadzi do zmniejszenia swego rodzaju „smarowania” pomiędzy pochewką, a ścięgnem. W normalnych warunkach siły tarcia pomiędzy tymi dwoma strukturami są znikome i nie są w stanie uszkodzić ich budowy. Przy okazji trzeba wspomnieć również o tak zwanych kaletkach. Są to galaretowate „woreczki” z płynem, które leżąc w okolicy przyczepu piętowego również zmniejszają tarcie tkanek i szybko ulegają zapaleniu podczas podrażnienia.

W jaki sposób zatem powstaje zapalenie u osób młodych, z dobrym ukrwieniem?

Szpotawość oraz koślawość pięty.

Kolejnym groźnym czynnikiem zapalającym ścięgno Achillesa (tak na prawdę jego pochewkę lub kaletkę) jest płaskostopie oraz jego przeciwieństwo, czyli stopa wydrążona. Poprzez „uciekanie” pięty do wewnątrz lub na zewnątrz przyczep ścięgna zmienia swoje ułożenie, co może prowadzić do nadmiernego tarcia po jednej z jego stron. Tu przy większej ilości kilometrów robionych na przykład podczas biegania nie trudno o zapalenie. Ryzyko zwiększać mogą również źle dobrane buty lub za mała ich amortyzacja.

Co zrobić ze ścięgnem już zapalonym?

W pierwszej kolejności musisz zmniejszyć czynnik wywołujący zapalenie. Jeśli jest to bieganie to (jeśli to możliwe) zrób kilka dni przerwy na regenerację lub zmień aktywność na taką, która nie będzie Ci sprawiać bólu (na przykład pływanie).

W przypadku kiedy ból dopiero się rozpoczyna postaraj się „zdusić” go w zarodku stosując leki lub maści przeciwzapalne. Możesz spróbować również chłodzenia okolicy ścięgna co 1,5 – 2 godziny na 15 minut. Tu idealny jest zimny kompres żelowy.

Jeśli złagodzisz już pierwszy, ostry stan zapalny konieczne jest wprowadzenie tak zwanego treningu ekscentrycznego mięśni łydki (40 – 50 powtórzeń ćwiczenia przy braku dolegliwości bólowych), oraz ich rozciąganie (10 x 30 sekund).

Rozciąganie napiętego mięśnia trójgłowego łydki.

Przydatny jest również masaż poprzeczny bolesnych okolic w celu szybszej regeneracji zapalonych tkanek i usunięcia dolegliwości bólowych. Wykonuje się go w miejscu najbardziej bolesnym jednocześnie przyciskając i przesuwając palec wskazujący w poprzek ścięgna (ucisk stosujemy tylko w stronę „do siebie”, z powrotem wracamy z rozluźnionymi palcami). technikę tę wykonujemy około 15 – 20 minut.

Medycyna.

Fajnym wspomagaczem są również zabiegi fizykoterapeutyczne: ultradźwięki, laser czy jonoforeza (wprowadzanie leku do wewnątrz Achillesa za pomącą prądu pomiędzy dwoma elektrodami).

Często w długotrwałych zapaleniach pomocna jest również terapia falą uderzeniową, która poprzez wywołanie leczniczych mikrouszkodzeń zmusza ścięgno i tkanki otaczające do szybkiego samoleczenia.

Musisz pamiętać, że usunięcie skutku w postaci zapalenia nie jest końcem leczenia. Jeśli chcesz zapobiec nawrotom dolegliwości musisz znaleźć i zniwelować przyczynę, mającą często początek w złym ustawieniu Twojej stopy lub źle dobranych butach.

Z fizjologika.pl
 
     
Linki sponsorowane
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Styl zmodyfikowany dla e-Masaz.pl, Mapa witryny, Regulamin forum

Wyszukiwanie w Google

Partnerzy forum
Gabinety masażu Kurs masaż tajski Fizjoterapia Rehabilitacja
Forum korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kopiowanie materiałów bez zgody administracji zabronione. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi użytkowników oraz materiały przez nich przesłane. Witryna ma charakter informacyjny. Administracja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane wykorzystaniem przez użytkownika informacji zawartych na forum.
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13
Reklamy

Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu

Stoły do masażu

Masaż

Masaż



Ostatnio na forum



Zapraszamy na FB



Zapraszamy na G+



Zapraszamy na Instagrama