Artykuły kosmetyczne. Spa & Wellness - Tajemnice marketingu zapachowego w SPA
massagewarsaw - 2011-11-23, 23:29 Temat postu: Tajemnice marketingu zapachowego w SPA W dzisiejszych czasach walka o konsumenta coraz częściej toczy się poza jego świadomością. Jest to bitwa o jego emocje, wrażenia, a co za tym idzie o jego zmysły, dzięki którym tworzy się w konsumencie pewna wizja rzeczywistości.
Ogromne znaczenie w tej gonitwie mają alternatywne metody komunikacji sensorycznej, a w szczególności zapach. W miejscach typu SPA czy w salonach odnowy biologicznej staje się on niezbędny. Tam ustępują miejsca wszelkie argumenty racjonalne. Prym wiedzie nasze doznanie zmysłowe. To dla niego w końcu zjawiamy się w SPA. Warto zatem zapoznać się z nową koncepcją marketingową zwaną marketingiem zapachowym.
Czym w istocie jest tajemniczy marketing zapachowy?
Najprościej rzecz ujmując, jest to wzbogacanie naszego miejsca niezwykłym i indywidualnie do nas dobranym zapachem. Działanie to może spełniać różne cele: od pobudzania do intensywnej pracy, motywowania po relaksowanie do przenoszenia w inny, magiczny świat doznań. Dla firmy go stosującej gwarantuje to wyróżnienie wśród konkurentów a nawet logo zapachowe, czyli taki klucz do zachowania firmy na bardzo długo w pamięci.
W przypadku ośrodków typu SPA, marketing zapachowy ma oczywiście spełniać dwa ostatnie cele. Ma on powodować pewne specyficzne wrażenia, czy wręcz przeżycia o takiej treści, jaki jest zapach. Może być to komunikat ocieplający (zapach cynamonu, miodu, wanilii), bądź ochładzający (zapach mięty, alg morskich). Można także połączyć wrażenia relaksu z morskimi obrazami. Siła i możliwość kreacji wyobrażeń o danym miejscu jest nieograniczona, tak jak zapach i przeżycia z nim związane nie mają granic.
Dla przykładu zastanówmy się nad zapachem, który wywołuje skojarzenia z morzem - rześkość oraz ciepło kamieni skąpanych w delikatnym słońcu, z zielonymi roślinami - obrazami kołyszącymi zmysły i oddalającymi troski. Zapach piasku i delikatnego wiatru odświeżają i przenoszą w inny, niemal bajkowy świat. Zapach pachnących słodyczą, zroszonych i muśniętych porannym słońcem kwiatów. Chwila wytchnienia, refleksji i rozpieszczenia zmysłów. Delikatne aromaty pozwolą przenieść się do krainy marzeń.
W zapachu jeszcze jedna rzecz jest warta uwagi - tyle mamy opisów zapachu, ile ulegających jemu osób. Każdy ma własne zapachowe obrazy i indywidualne przeżycia z nimi związane. Tak naprawdę każdy zapach tworzy bardzo indywidualne a nawet prywatne doznania.
Korzyści z marketingu zapachowego
Zapachy mogą silnie przekazywać emocjonalne wartości, które jako wewnętrzne obrazy zachowują się w pamięci i wywołują silny wpływ na zachowanie klienta. Powstałe wewnętrzne obrazy mogą być aktywowane zarówno za pomocą bodźców wizualnych jak i węchowych. Powiązane są silnie z emocjami i przywołują miłe wspomnienia od razu gdy pojawi się „zapachowy wyzwalacz". Jest to istotne dla pozycjonowania firm, gdyż dzięki niemu osiąga się upragniony i rozpoznawalny image danej marki. Dzięki niemu salon SPA pozostaje na długo w pamięci, ale - co ważniejsze - kuracjusz pełniej korzysta z pobytu.
Końcowe uwagi
Marketing zapachowy można stosować w różnych miejscach nie tylko w SPA. Mimo, iż ten temat jest niezwykle „wdzięczny", jest jednocześnie bardzo niebezpieczny w rękach laików [niestety ]. Z drugiej strony, jego wpływ na podświadomość jest nadal tematem badań.
Agnieszka Dąbrowska
massagewarsaw - 2011-11-27, 13:15 Temat postu: kurs masaz tajski na temat marketingu zapachowego mozna powiedziec znacznie wiecej, w tym artykule nie zostaly ujawnione wszystkie "tajemnice", a jest on raczej wprowadzeniem.
wedlug wielu opinii, zapachy syntetyczne nie maja tak silnego dzialania, jak zapachy naturalne. Do tego moga byc alergenne i zanieczyszczaja srodowisko. Jesli chcemy uzyskac najlepszy efekt, czy to w czasie masazu, czy w pomieszczeniach, to powinnismy stosowac olejki eteryczne.
oleki eteryczne sa drozsze od olejkow systetycznych, ale gdy kupujemy je w wiekszej ilosci, to ceny sa przystepne, w zasiegu kazdego gabinetu.
olejki eteryczne mozna mieszac w roznych proporcjach, zeby uzyskac niepowtarzalny dla naszego miejsca zapach. Dla oszczednosci, mozemy mieszac olejki tansze, np pomarancz, cynamon czy olejki lesne, z olejkami z wyzszej polki. Wystarczy dodatek kilku/kilkunastu %, zeby uzyskac zupelnie inna, unikalna dla nas, mieszanke.
zapach nie powinien byc bardzo silny, bo u niektorych wrazliwych osob moze wywolac np bol glowy, mdlosci czy inne zle reakcje. Powinien byc lekko wyczuwalny, rownomiernie rozprzestrzeniony w calym pomieszczeniu czy calym spa i byc stosowany przez dluzszy czas, np przez cala pore roku, ale nie roznic sie znacznie od zapachow stosowanych w innych porach.
czescia marketingu zapachowego w spa, moze byc rozdawanie probek mieszanek naszym klientom, zeby uzywali je w domu, przy kapieli czy w samochodzie i pamietali o milym czasie. Kilka/kilkanascie mililitrow wreczona klientowi bedzie dla nas tania reklama na wiele miesiecy.
|
|
|